söndag 30 maj 2010

Söndag på jobbet

Sitter på jobbet. Det är en lugn söndag förmiddag. I brist på annat tänkte jag skriva lite.

Skrev om Eurovision i mitt förra inlägg. Igår var finalen, kan ju göra en kort kommentar över det. Öst må rösta på öst, och väst må rösta på väst, men allt som oftast tycker jag ändå att det förvånansvärt sällan är fel låt som vinner i slutändan. Så även i år. Även om låten i sig inte var mycket att hänga i julgranen, (det engelska uttalet var behållningen), tycker jag det är kul att Tyskland fick vinna, ett av de där länderna som alltid tar sig till final då de pytsar in mycket pengar till eurovisionssamfundet. Hoppas att det kan få de andra gratisfinalländerna att ta evenemanget på lite mer allvar. Framförallt england som hade en tre-minuter lång "skämskuddelåt". Men på det stora hela var det en ok final, även om mina favoriter Norge och Irland inte rosade marknaden. Irland var väl ingen överaskning att det gick dåligt, men trodde iaf norge skulle göra bättre ifrån sig. Men men, kanske världen blir mer smakfull nästa år. (Visste inte att Jimmy Jump gillade schlager, antar att han blivit portad på de normala haken, eller så har eurovision blivit nästan populärt i spanien)

Mer musik:
Via lite associationssurfande idag på jobbet så lyckades jag snappa upp att Saybia ska ha ett par spelningar i sommar, visserligen i nederländerna. Men betyder att den där "Icke tidsbestämda pausen" inte var permanent, som de brukar vara. En kul nyhet då det kan innebära att man faktiskt kan få gå på en konsert och se fram emot en skiva med en grupp som man började gilla hårt i vuxen ålder. För när jag tänker efter är det inte många grupper eller artister som jag gillar hårt och mycket efter de tidiga 20åren. Det kan vara en eller max ett par låtar här och där. Men inte tillräckligt mycket för att vilja gå på konsert.
Vad hände egentligen?
När och varför stelnade smaken?

Här är iaf två länkar till två grupper som lyckades bryta igenom smakmuren efter 27årsdagen.

Delays - Lost in a melody (nytt album i 21 juni)

Saybia - The odds

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar