söndag 27 februari 2011

Melodifestivalen

Söndagmorgon, lugnt på jobbet. Igår gick den sista deltävlingen av melodifestivalen årgång 2011. Utan att fundera djupare så är intrycket att det varit ett ganska jämnt men grått startfält. De flesta år har det varit något bidrag som känns som en ganska given itunes favorit, men iår är jag ganska oberörd av det som hörts. Med det sagt tycker jag inte att det har varit ett exceptionellt dåligt år. Med undantag från andra delfinalen i Göteborg så har det varit ok kvalité. Inga praktkalkoner.

Nåväl en kort tyck-till om varje sång, om jag minns den.

Deltävling 1.
1. Dilba "Try Again" - Hon såg ju ut som en gammal tant, som verkligen inte ville vara på scenen. Hade säkert kunnat gå långt i tävlingen med en annan artist, av typen Therese eller Sophie Ellis-Bextor. Ett bevis på detta är att låten faktiskt blev den mest nedladdade från Itunes, och mest spelad på Spotify strax efter deltävlingen. Men verkligen fel artist. Betyg 3/5

2. Swingfly "Me and My Drum" - Man blir lite glad av den här sprittande dagislåten. Lite samma upplägg som Mendez sånger, om någon minns honom? Inte så tokig, kommer säkerligen spelas på mången hemmafest. Lite kul att låten gick till final då den faktiskt är lite annorlunda gentemot hur låtar som tar sig till final annars är. Men känns ganska chanslös såvida inte dansglada dagisbarn börjar tokrösta. Betyg 3/5

3. Jenny Silver "Something In Your Eyes" - Klassisk schlager med eko av Abba, Charlotte Perelli, Fame, Friends etc. Brukar inte vara ett stort fan av detta normalt, men denna hade en trevlig refräng som satte sig och jag gillar det. Klädvalet kanske sänkte låten en aning. Att de aldrig lär sig att svenska folket sällan röstar fram en VÄLDIGT kort kjol. Lite synd att den bara tog sig till andra chansen. Bästa svenska traditionell schlagerbidraget iår. Betyg 4/5

4. Jonas Matsson "On my own" - Lite svårt att minnas den här, men har för mig att det var en halvsöt kille som försökte låta lite som Jason Mraz, eller någon av akustisk gitarrkillarna från förra årets eurovision. Minns jag inte fel var det ett väldigt töntigt framträdande som startar i en solstol. Betyg 2/5

5. Le Kid "Oh My God" - Färgglatt, glatt och ganska lättnynnat. Lite som Swingfly så blir man lite glad av att höra den. Trodde hoppades på en mer framskjuten placering. Men Var kanske alltför mycket färg och en aning för tjatig för att gå hem. Vi svenskar verkar ha en tendens att gilla smarsmakat och grått. Grälla färger sticker ju lite i ögonen. Men man kan ju alltid hoppas på att det blir en radiohit efter tävlingen, det tycker jag att den förtjänar. Betyg 4/5.

6. Rasmus Viberg "Social Butterfly" - Också lite svårt att minnas den här. Enda intrycket som jag kan minnas var att det var en ganska bra melodi, men att jag stördes av texten. Och då ska det tilläggas att jag inte fäster mycket uppmärksamhet på texter när jag lyssnar på musik. Men som sagt kommer kanske lyssna till den här efter festivalen om jag bara kommer över texten. 3/5

7. Pernilla Andersson "Desperados" - Alltid kul att det sjungs på svenska. Minns jag rätt var det lite country/Lars Winnebäck känsla över den här låten. Inte dålig men inget som pockar på uppmärksamheten eller som man känner något behov att söka upp och spela aktivt, men inget som stängs av när man råkar lyssna heller. Betyg 2/5

8. Danny Saucedo "In the Club" - Snyggt nummer, var en betydligt "tuffare" låt än vad jag hade väntat mig. Hade det inte varit Danny som framfört den här hade den varit chanslös, om än fortfarande ganska bra. Med andra ord rätt artist jämfört med första låten i den här deltävlingen. Refrängen kan vara en aning tjatig och tycker nog att låten hade tjänat på om man ersatt rap-partiet med ett snyggare stick. Men Låten tog sig till final och borde ha chans att vinna och även göra bra ifrån sig i Eurovision. Annorlunda och lite clubbig. 4/5

Deltävling 2.
1 Brolle "7 Days And 7 Nights" - Att den här låten gick direkt till final är ett tecken på hur låg kvalité den här deltävlingen höll. För mig låter det här som ett tre minuter långt sökande efter en melodi. Finns inget som fastnar. Tar sig inte ens in genom ena örat för att ta sig ut genom andra. Och då gillar jag ändå Brolles röst. Betyg 1/5

2 Loreen "My Heart is Refusing Me" - Inga klara minnen mer än att det var en färglös ballad i dansmusikstakt. Mycket koreografi. Inget att hänga i julgranen. Betyg: 2/5 (svag tvåa)

3 Babsan "Ge mig en spanjor" - De flesta årgångar av melodifestivalen brukar har en kalkonlåt, typ Elephantz. I år var det Babsan som stod för kalkonen. Det räcker inte att vara en man klädd som kvinna för att gå vidare. Man måste ju trots allt ha en låt värd namnet. Här saknas det en bra refräng, tillstymmelsen till sångröst. Dålig buskistext vinner man inget med om melodin och framträdandet håller samma klass som dagisets "roliga timmen". Betyg 0/5

4 Elisabeth Andreassen "Vaken i en dröm" - Minns inte mycket av den här heller mer än att jag tyckte den var tråkig och kände ett skriande behov att ta kissepausen här istället för under pausunderhållningen. 1/5

5 Sanna Nielsen "I'm in Love" - Hon verkar alltid gå vidare till final vad hon än sjunger. Men här tror jag att det beror mer på det klena startfältet. Låten är inget speciellt. Gammal hederlig svensk schlager, långt från det bästa i genren. Som ett stabilt mellanspår som inte lämnar några större avtryck. Lätt glömt.

6 The Moniker "Oh My God!" - Tyckte att det här stack ut på ett positivt sätt. Enda bidraget som fick mig att bli lite glad. Lite samma vibbar som Beatles - Obladi-oblada. Inget mästerverk, men i startfältet som var den veckan så var det absolut en av de bätter låtarna. Tillskillnad från Brolles bidrag har det en melodi, om än lite för hurtig. Betyg 3/5

7 Anniela "Elektrisk" - Stackars artist. Överkoreograferad med en artist som definitivt inte är tillräckligt slipad för att klara av Koreografin. I det avseendet påminner den lite om en låt från 2008. Skillnaden är att den låten hade en melodi. Tyckte bara den här lät som en låt som är översatt från engelska till svenska för saken skull. Den är bara dålig. Betyg 1/5

8 Christian Walz "Like Suicide" - Tyckte den lät ganska tam live, och skulle behövt mer tyngd i sången. Det tyckte jag var så enerverande under framträdandet. Antar det kommer att fixas till till studioversionen och då kanske det här blir en trevlig låt. Hade ett tilltalande arrangemang och en inte helt oäven melodi om än kanske inte den starkaste av refränger. Betyg 2/5

Deltävling 3.
1 Linda Sundblad "Lucky You" - En helt ok poplåt, men hennes röst är så jobbig att lyssna på. Annan artist med en starkare röst så kanske det hade kunnat bli något. Men ska tilläggas att hade hon varit med i förra deltävlingen hade hon med största säkerhet hankat sig vidare till minst andra chansen. Betyg 3/5

2 Simon Forsberg "Tid att andas" - Känns som en sämre version av norges bidrag till eurovision 2010, som förövrigt var den mest spelade låten i mitt itunes 2010. Tyvärr låter det här som de delar som inte platsade i Norges bidrag och blir därför bara tråkig istället för bra. Sen kanske det hade varit bättre med en annan sångare. Mer kraft istället för vänhet. Betyg 2/5

3 Sara Lumholdt "Enemy" - Ser fram emot studioversionen, där man kan använda sig av autotune. Mina öron vände sig ut och in när hon öppnade munnen. Lät lika tonsäkert som om jag hade stått där på scenen. Inget fel på låten, bara sånginsatsen och framträdandet. Slår man upp ordet overkill kan man få sig en bild av framträdandet. Men vad gör man inte för att publiken ska tänka på annat än att artisten sjunger som en kratta. betyg 1/5 (i studioversion kanske 3/5)

4 The Playtones "The King" - Ett litet glädjeämne som man vickar tårna till. Skönt med en svängande bra låt som faktiskt inte är dränkt i koreografi. Gick välflörtjänt till final. Trevligt att sånt här maskerat retro kan gå vidare och inte bara dansnummer och kvinnor som framför Abba-schlagers.

5 Shirley's Angels "I Thought It Was Forever" - Kan i ärlighetens namn att jag inte kommer ihåg hur låten lät, mer än att det var en mid-tempolåt. Det bestående minnet är koreografin. Eller hur obegriplig den var. Lite som en balettföreställning till en Bonjovi låt, förslagsvis denna. Alldeles för mycket, alldeles för länge till en väldigt anonym låt. Betyg 2/5

6 Sebastian "No One Else Could" - Åkte överasknade ut, lite Robbie Williams/Andreas Johnson-vibbar. Låter som en framtida radiolåt. Vilket den förtjänar. Habil radiopop för att sedan glömmas bort. Men jag ska i ärlighetens namn säga att jag minns att jag gillade låten, men kan inte för mitt liv nynna den. Betyg 3/5

7 Sara Varga "Spring för livet" - Önskade verkligen att den här hade gått till final. Skiljer sig markant från de övriga låtarna inte bara i deltävlingen utan i tävlingen. Låter som den skulle kunnat vara skriven på 60-talet, tidlös med en blinkning till förr. Sen att den är på svenska och har mycket text är ett plus. Av nån anledning på Benabar. Betyg 4/5

8 Eric Saade "Popular" - Känns som en vinnare. Ett av tävlingens snyggaste scennummer och en refräng som sitter sin en smäck. Skulle den vinna Melodifestivalen tror jag att den är den låt som har störst chans att skrapa ihop en bra placering i Eurovision, då det är catchig låt med mycket energi utan att låta gammal eller traditionell, tillsammans med det spektakulära framträdandet. Betyg 4/5

Deltävling 4.

1 Melody Club "The Hunter" - Ok radiolåt, med en refräng som kanske upprepas en aning för mycket. Åkte överasskande ut, fanns betydligt sämre nummer i startfältet, men kanske var det en typisk radiolåts förbannelse. Tilltalade de flesta men inte någon tillräckligt mycket för att någon skulle rösta på den.

2 Julia Alvgard "Better or Worse" - Flickebarnet såg ju vettskrämd ut på scenen. Inget fel på låten, lite Jennifer Lopez anno 1999. Men småtrist och intetsägande.

3 Lasse Stefanz "En blick och nånting händer" - Vad var det här? Riktigt uselt. Usel låt, hemskt framförande. Lät som något Norrel-Oson-Bard sorterade bort i 5e handssorteringen då det begav sig på 80/90-talet. Dock inte ett kalkonbidrag utan bara väldigt väldigt dåligt. Betyg 1/5

4 Linda Pritchard "Alive" - En av få ballader i årets startfält. Och faktiskt bra. Stänk av Sarah Dawn Finer & nånstans hör jag även Jennifer Rush. Lite tyngre än vad melodifestivalballader brukar vara. Skulle vara kul om den hade nått finalen direkt. Betyg 4/5


5 Anders Fernette "Run" - Habil radiorock låt, lite anonym, både låt och framförande. Har aldrigvarit speciellt förtjust i bakgrundsakrobater som ska gestalta låtens text hängandes i lakan. När Anders Fernette sjunger "run" vilket han gör ganska ofta så simulerar de hängande akrobaterna springrörelse. Ta bort. Betyg 2/5

6 Linda Bengtzing "E de fel på mig" - Hört en hört alla. Det är glatt, energiskt, lite humorisktiskt och väldigt mycket svensk melodifestival. Nåja kul att någon för det svenska schlagerkulturarvet vidare. Inte min kopp te, känns i mina öron lite krystat och gjort. Sämre än "jag ljuger så bra" bättre än "hur svårt kan det va". Men låter lite lika som allt annat hon gjort i det här sammanhanget. Betyg 2/5

7 Nicke Borg "Leaving Home" - Trevligt med en rockballad. Bättre andra gången man hör den än första. Bra låt som jag tycker förtjänar sin plats i finalen. Snyggt gjord men är inte helt såld på framförandet. Men bra. Betyg: 4/5

8 Love Generation "Dance Alone" - Fick nöja sig med andra chansen. Kanske har publiken fått nog av den här typen av up-tempolåtar, Eric Saade, Danny Saucedo etc, för det är en bra låt med bra refräng och helt ok framförande. Den är inte lika stark som de tidigare nämnda och kanske därför bara nått andra chansen. Betyg 3/5

Det får vara allt. När jag skriver nåt verkar det vara i oläsligt långa sjok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar