söndag 13 mars 2011

Bokkommentar - Conn Iggulden - Bergens väktare

Innan MSN lade ner sin hemsideverksamhet brukade jag ha en avdelning på min sida där jag skrev kortare kommentarer med betyg över böcker när jag läst ut dem. Dels för att hålla lite koll på vad jag faktiskt har läst, vad jag tyckte om dem och om jag skulle rekommendera till någon annan. När den sidan skulle läggas ner fick jag flytta över verksamheten hit. Finns ett mastodontlångt inlägg där alla tidigare bokkommentarer finns samlade. Den kommande bokkommentaren blir den första som skrivs orginal på bloggen. Antar att det blir lite skillnader. Tidigare så har antalet tecken som man kunnat skriva till varje bok varit väldigt begränsat, så icke här. Plus att det funnits en mall och info fält, så icke här.

Med dessa som största skillnader får jag skrida till verket och skriva första blogg-bokkommentaren.

Titel: Bergens väktare
Författare: Conn Iggulden
Länk: Här går den att köpa, plus en kort handlingssummering
ISBN-nr:9174291122

Betyg:6/10

Tredje boken om mongolväldet och Djingis Khan. Stora skillnaden från tidigare böcker är att vi får följa med andra karaktärer mer och oftare än i tidigare böcker. Annars följer boken samma mönster som tidgare. Det är en rakt berättad grabbig actionfilm i skrift, med väldigt mycket krig och blod. Men så verkar mongolsläktet på den tiden ha varit ett väldigt hårt, skoningslöst folk. Det är inte sällan man tycker att det var synd och skam att de var så framgångsrika på sina erövringståg som fick både den kinesiska och arabiska kulturen att ta flera steg tillbaka.
Nåväl, åter till boken. Självklart är det mycket strider och krig mest hela tiden och ibland blir det lite väl mycket. Boken skulle tjäna på att bryta av alla krig med att skildra de personer som ej deltog i krigen, kvinnorna och barnen, och deras liv bland de tillfälliga bosättningarna. Nu blir de miljöerna och personerna bara skuggfigurer. Man vet att de finns men märks bara när de blir slaktade.
Fast det är fortfarande böcker som läses ut ganska raskt, de är lättlästa och lagom spännande. Bra äventyrsbok, precis som de tidigare Iggulden har skrivit. Men räkna inte med att boken kommer att välta din vardag. Underhållningsvärdet för stunden är det inget fel på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar