fredag 26 mars 2010

Provokationer

Kan inte påstå att jag följer den pågående ishockeykvalserien upp till elitserien speciellt intresserat eller noga. Allt jag vet om kvalserien är att Leksand i sina egna ögon fortfarande är ett topplag i elitserien och att de återigen kommer misslyckas att ta sig upp.
Men igår hände det tydligen något speciellt. "Supportrar" till AIK (såklart) lyckas på något sätt ta sig ner till moståndarlaget Rögles spelarbänk och ska spöa skiten ur deras tränare. Så klart är alla med det rätta upprörda , "detta ska inte få hända" osv. Men idag när jag gjorde dagens lilla nyhetskoll på nätet har ialla fall två tidningars krönikörer (Göteborgs posten och Aftonbladet) attackerat ämnet från en ny vinkel. "Det är inte bra att supportrarna försökte ge sig på tränare och spelare, men lite får ju de ju skylla sig själva då de provocerade publiken". Vilket jag tolkar som att när man som målgest gör "hysch"-tecken räknas det som provokation och då kan man få räkna med att publik försöker ge sig på dig. Något som jag alltid har förstått som en del av spelet. Publiken ska vara beredd på att om de sjunger nidramsor om andra lags och spelares uselhet kan det hända spelarna och laget ger sig upp på läktaren och försöker göra riktig skada. (Antar att målvakterna ger sig upp i ganska tidigt stadie, deras klubba har betydligt större träffyta, väl skyddad från angrepp och klubbhandsken är inte att leka med.)

Det kan vara att dra det för långt, men det påminner en del om ett annat aktuellt ämne, huruvida tjejer "förtjänar" bli våldtagna. De provocerar ju de stackars pojkarna som bara följer sina naturliga instinkter.

Nästan lika lite som det är en ursäkt för våldtäktsmän att känna sig "provocerade" så är det ingen ursäkt, eller ens förklaring, till varför en supporterskara får för sig att visa sitt missnöje på motståndarnas spelare och tränare. Bunta ihop-, polisanmäl- och stäng av dom. Straffa föreningen. Sen hoppas jag att spelare fortsätter att "provocera" klackarna likväl som jag hoppas att suporterklackar fortsätter att "provocera" sin motståndare.

1 kommentar: